افسردگی فصلی را جدی بگیریم

افسردگی فصلی را جدی بگیریم

چه مقدار از افسردگی فصلی اطلاع دارید ؟

نوعی اختلال در خلق و خوی است که که ممکن است هر سال طی یک فصل اتفاق بیوفتد .
این امکان وجود دارد که در فصل زمستان دچارش شوید و در بهار و تابستان حالتان خیلی خوب باشد .
در برخی دیگر از افراد هم ممکن است در طول تابستان دچارش شوند . هر فردی ممکن است این اتفاق برایش بیوفتد .

از علائم رایج آن در فصل زمستان در افراد خواب بیش از حد ، انرژی کم ، افزایش وزن ، سرماخوردگی و گاهی تهوع ؛
و دربهار و تابستان شامل بی خوابی ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، اضطراب و استرس است .

بیماران ممکن است علائمی مانند :
احساس ناامیدی ، بی ارزش بودن ، افکار خودکشی ، از دست دادن علاقه به فعالیت ها ،
از بین بردن تعامل اجتماعی ، مشکلات بی خوابی و اشتهای فراوان به کربوهیدرات داشته باشید
مانند نان و پاستا ، مشکل تمرکز و تصمیم گیری ، کاهش میل جنسی ، فقدان انرژی .

این علائم هر سال در زمان مشخصی می آیند و می روند و تمام افرادی که دچار این بیماری فصلی می شوند
اواخر پاییز متوجه این علائم می شوند و تا آخر زمستان به سمت بهبودی می روند

چگونه بفهمیم که دچار افسردگی فصلی شده ایم ؟

بیشتر اوقات تشخیص بین افسردگی فصلی و دیگر انواع افسردگی ها دشوار است ،
چون بیشتر علائم و نشانه ها با هم یکی هستند .

برخی سوالات را از خود بپرسید(سوالاتی که پزشکان از بیماران خود میپرسند)

آیا در طول دوسال و در یک فصل خاص دچار افسردگی می شوید
و بعد از به پایان رسیدن آن فصل احساس بهتری دارید ؟
آیا علائمی که مختص افسردگی فصلی است مانند احساس گرسنگی شدید
یا افزایش وزن و یا خوابیدن بیش از حد معمول  را دارید ؟
آیا از اقوام نزدیکتان مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر به این بیماری مبتلا هستند ؟
حتما باید آزمایش تیروئید دهید ، زیرا علائم آن کمی مشابه با افسردگی فصلی است .

راه های درمان افسردگی فصلی :

نور درمانی : در این درمان که فرد برای جبران نور آفتاب
( که در فصل پاییز و زمستان کاهش می یابد ) در مقابل جعبه ی نور مصنوعی درخشانی
قرار میگیرد . بیمار حدود ۲۰ تا ۶۰ دقیقه باید در مقابل نور بنشیند و
از ۱۰۰۰۰ واحد فلورسنت سفید که از این جعبه نورانی خارج می شود استفاده کند .
این روش فرد را روز به روز به بهبودی نزدیک تر میکند .
این جعبه فیلترهای جدا کننده ی اشعه فرابنفش دارند ،
نور آن ۲۰  برابر بیشتر از نور عادی محیط داخلی منزل و محل کار است .
شروع این درمان از اول پاییز تا اول بهار باید حداقل هر روز انجام گیرد .

نور درمانی همچنین میتواند شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد
یا با صرف زمان بیشتری در خارج از منزل باشد . از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید .

دارو درمانی : استفاده از داروهای ضدافسردگی که توسط دکتر تجویز میشود
برای بهبود موثر می باشد . ممکن است این دارو
به تنهایی و یا در کنار نور درمانی تجویز شود .

مشاوره توسط متخصصین : مشاوره میتواند به بیمار برای بهبود کمک کند
و هر چه بیمار در مورد علائم افسردگی فصلی بداند راحت تر میتواند آن را مدیریت کند .

ورزش را در امور روزانه تان قرار دهید :

ورزش پی در پی میتواند یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید
برای خودتان انجام دهید تا حس بهتری داشته باشید و
دریافت نور بیشتر نیز میتواند کمکتان کند ، بنابراین سعی کنید
به بیرون بروید و در حالی که خورشید در حال درخشیدن است ورزش کنید .
فعال بودن در طول روز مخصوصا اول صبح باعث میشود
انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس افسردگی کنید .

ورزش هایی با شدت معمولی مثل پیاده روی ، دوچرخه ثابت و
یا شنا کردن از بهترین فعالیت ها هستند و البته هر فعالیتی که
باعث افزایش ضربان قلبتان شود از جمله کارهای روزمره می تواند کمک کنند
مخصوصا اینکه این کارها را بیرون یا نزدیک پنجره ی رو به نور انجام دهید.

نویسنده مطلب: زهرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.