چگونه اضطراب را مهار کنیم ؟

چگونه اضطراب را مهار کنیم ؟

اضطراب چیست ؟

اضطراب عبارتند از ناآرامی ، ترس ، هراس ناخوشایند و پیش رونده با احساس خطر قریب الوقوع که از منبع آن قابل شناسایی نیست .
ولی نقش مهمی را در روان انسان دارد . در رشد طبیعی انسان نیز کم تاثیر نیست .

اضطراب فرآیند آگاه کننده و اخطار است که به فرد قریب الوقوع بودن خطر را اطلاع میدهد و فرد را برای مقابله با تهدید آماده میکند .

افرادی که اضطراب دارند حالت بسیار پریشان و بیقرار دارند . اضطراب و ترس شباهت زیادی به هم دارند ؛
هم ترس و هم اضطراب در برابر خطر عکس العمل فیزیولوژیک مشابهی دارند .

میتوان اضطراب را به زبان ساده تر اینگونه بیان کرد :

ترس از آینده ای که هنوز رخ نداده است و چگونگی آن برای ما مبهم و نامعلوم است . اضطراب حالتی است بین واقعیت و دروغ .
انسان ها بی دلیل دچار مضطرب نمیشوند ، شروع اضطراب با یک تجربه ناخوشایند است .
برای مثال همه انسانهایی که از زلزله ترس دارند ، همه آنهایی که از مرگ می ترسند ، مسافرانی که از تصادف و سقوط میترسند و امثال اینها …
در گذشته یا خود تجربه کرده اند و یا با افرادی که در این زمینه آسیب دیده اند در ارتباط هستند .

جنبه مثبت و واقعی :

افرادی که دچار اضطراب می شوند ، این اضطرابشان باعث میشود که حواسشان را بیشتر جمع کنند و نسبت به علائم خطر حساس شوند و یا به هر درخواستی جواب مثبت ندهند .

با این تفاسیر اضطراب شانس بقای عمر ما را زیاد میکند .

جنبه منفی و دروغین :

بر خلاف امتیازات ، اضطراب دروغین ، حالتی است که حواسمان را پرت میکند و باعث میشود که ما ( نتوان کار ) شویم ،
ممکن است ما با هر تکان خوردنی آن را زلزله تصور کنیم ، یا هر بی پولی را ورشکستگی ، یا سردرد معمولی را تومور مغزی بدانیم …

اضطراب همچون پولی ست که اگر خرجش کنیم ، زندگیمان را بهبود میدهد و اگر خرجش نکنیم ، اضطراب ما را خرج می کند .

تاثیر اضطراب بر روی سیستم بدن :

اضطراب باعث ایجاد شدن تغییرات فیزیولوژیک در بدن میشود و بدن را گوش به زنگ و آماده فعالیت شدید جسمانی میکند
و باعث میشود برخی فرآیند های بدنی ، تحریک شده و برخی دیگر هم مهار .

در اثر اضطراب ، دستگاه قلب و عروق تحریک شده و قلب تندتر میزند ، به زبان ساده به تپش می افتد .
فشار خون ثابت می ماند و یا افزایش می یابد . قند ترشح می کند .

راه های جلوگیری از اضطراب :

از دمنوشهایی مانند بابونه ، چای سبز ، سنبل الطیب ، بادرنجبویه استفاده کنید .

تا میتوانید در برنامه روزانه تان ورزش را قرار دهید . در هنگام اضطراب زیاد روی تردمیل بدوید تا تپش قلبتان افزایش یابد .
روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش هایی انجام دهید که ضربان قلبتان را زیاد کند مانند تردمیل ، دویدن ، بالا رفتن از پله و ….
اگه اهل ورزش نیستید روزانه مسافتی را با سرعت بالا پیاده روی کنید .

فکرهای منفی را از ذهن خود بیرون بریزید ، نفس عمیق بکشید و پیاده روی کنید و روی مسائل واقعی تمرکز کنید .

حمام آب گرم یکی از بهترین روشها برای رفع اضطراب است . با گرم کردن بدن خود گرفتگی عضلات و استرس خود را کاهش دهید .
گرما به عصب های بدن دستور کنترل حالت می دهد . گرم کردن بدن را نیز میتوان نوعی وزرش دانست .

استفاده از امگا ۳ در تغذیه مانند روغن ماهی که برای قلب مفید است و از افسردگی نیز جلوگیری میکند.

هر روز صبحانه میل کنید . در بیشتر مواقع هنگامی که گرسنه هستیم مضطرب و عصبی میشویم .
زیرا در این هنگام قند شما افت پیدا کرده و بهترین کار خوردن یک میان وعده سبک می باشد .

نفس خود را تا جایی که میتوانید حبس کنید و تا حدی که کبود شوید ادامه دهید .
یکی از بهترین تنفس های عمیق روش ۴ و ۷ و ۸ یوگا است . به این ترتیب که به طور کامل از راه دهان هوا را بیرون بدهید
و از راه بینی هوا را به داخل بکشید و تا ۴ بشمارید . نفس خود را تا ۷ بشمارید و نگه دارید و سپس اجازه دهید از راه دهان شما با شمارش تا عدد ۸ خارج شود . این روش را روزانه ۲ بار انجام دهید .

اسطوقدوس یکی از بهترین روشهایی ست که باعث ارامش روح و جسم میشود .

به خود اعتماد داشته باشید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید .

گل ساعتی نوعی مسکن به شمار می آید که برای درمان بی خوابی و اضطراب و ایجاد آرامش استفاده میکنند .
ولی آن را فقط در هنگام خواب استفاده کنید. مصرف بیش از حد این نوع گیاه بسیار خطرناک است . توصیه میشود فقط یکبار در ماه از آن استفاده کنید .

نویسنده مطلب: زهرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.