بررسی جامع هاوال H2 محصول بهمن موتور

بررسی جامع هاوال H2 محصول بهمن موتور

هاوال به خوبی توانسته به دنیا نشان دهد که چقدر سریع می توان بازار جهانی خودرو را متحیر کرد. اکنون هم Haval های سه گانه H6 ، H2 و H9 توسط نماینده رسمی این شرکت در ایران یعنی گروه بهمن قرار است در ایران عرضه شود. هاوال H2 جادار، زیبا و آماده رویارویی با رقبای بزرگ خودش است. رقبای بزرگی همچون هوندا HR-V ،هیوندای کونا ، مزدا CX-3 و … که ممکن است عرصه را بر این تازه وارد چینی تنگ کنند. ما دقیقا با چه خودرویی طرف هستیم؟ ارزش خرید دارد؟

اگر به گذشته هاوال که البته تحت مالکیت گروه بزرگ گریت وال چین (Great Wall) است بنگریم خواهیم دید که یکی از اصلی ترین بازارهای هدف این برند روسیه و استرالیا است. هاوال در سال ۲۰۱۶ به خاورمیانه آمد و به عنوان اولین مقصد نزدیک ایران وارد کشور عمان شد. سپس عراق بود که حضور شوروم رسمی Haval را به خود دید. عربستان ، نیوزلند و آفریقای جنوبی نیز از جمله آخرین کشورهایی هستند که در همین اواخر (قبل از ۲۰۱۸) هاوال به آن ها ورود یافت. و اکنون ایران و از طریق گروه بهمن که در سال ۹۷ شاهد آن خواهیم بود. اما حال که بازار ایران غرق در کراس اوورها و SUV های ژاپنی و کره جنوبی است، چه امیدی به یک برند چینی تازه وارد است؟ کمی قبل در قسمتهاوال H9 مختصری در این مورد صحبت کردیم. اما اکنون مستقیم به H2 می پردازیم.

هاوال H2 را کوچک ترین عضو خانواده Haval بدانید. به همین دلیل هم می توانید ارزان ترین قیمت را انتظار داشته باشید. نه تنها در میان سایر اعضای خانواده یعنی برادران بزرگ تر H6 و H9 ، بلکه در میان رقبای نامبرده شده یعنی مزدا CX-3 ، هیوندای Kona و هوندا HR-V لقب ارزان ترین قیمت به هاوال اچ ۲ می رسد. اما سوال این است، جدای از قیمت ، دیگر چه انتظاری از H2 می توانیم داشته باشیم؟ آیا ارزشی برابر با مبلغی که می پردازیم را دریافت می کنیم؟ اگر بله ، دقیقا چه چیزی را بدست می آوریم و یا چه چیزی را از دست می دهیم؟ برای پاسخ به این سوال ها ، یک نسخه از هاوال تازه وارد H2 بررسی شده تا همه چیز بیشتر مشخص شود.

مبلغ پایه ۲۵ هزار دلار استرالیا یا به عبارتی چیزی حدود ۱۹ هزار دلار آمریکا (USD) قیمتی است که برای هاوال H2 در خارج ایران پیشنهاد می شود. شما می توانید خارج ایران خاصتا استرالیا که قبلا اشاره کردیم یکی از بازارهای اصلی هاوال است، H2 را با قیمت ۱۹ هزار دلار (آمریکا) سوار شوید. اما خب، رقبا چطور؟ رقبای اشاره شده در چه حال هستند؟ هوندا HR-V با قیمت نهایی ۲۰ هزار و ۷۰۰ دلار (آمریکا) و همچنین هیوندای کونا نیز به قیمت مشابه هوندا یعنی حدود ۲۰۷۰۰ دلار عرضه می شوند. این یعنی در صورت خرید هاوال به اندازه حدود ۲ هزار دلار نسبت به خرید هوندا و هیوندای صرفه جویی می شود. خب از منظر و زاویه دید خانواده این تفاوت واقعا اهمیت دارد و نمی توان دو هزار دلار را مبلغ کمی تصور کرد. این خودرو اسپورت یا سوپرکار نیست که رقم ۲ هزار دلار در آن گم شود و یا برای مالک اهمیت چندانی نداشته باشد. ما با کراس اوورخانوادگی طرف هستیم که مبلغ دقیق آن برای خیلی از خانواده ها اهمیت دارد. پس تا به اینجا متوجه شدیم با قیمت جذابی برای Haval H2 رو به رو هستیم که در ایران هم همین طور است. طی اخبار به دست آمده ، قیمت هاوال H2 معادل ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان از سوی بهمن موتور تعیین شده که یعنی چیزی حدود ۱۹ هزار دلار ۵ هزار تومانی!

آپشن ها و ویژگی های این خودرو موارد معمول است که در این سگمنت بطور حداقل انتظار می رود. تاچ اسکرین ۷ اینچ که دوربین عقب را نشان می دهد، چهار اسپیکر استریو ، سنسور پارک عقب، چراغ های اتوماتیک هالوژن جلو (Auto Light) ، سانروف برقی و سایر ویژگی که جلوتر نیز به آن ها اشاره می کنیم. نمی توانیم انتظار کیفیت آپشن ها و قابلیت های هیوندای ، هوندا و تویوتا را از هاوال داشته باشیم. برای مثال صفحه تاچ اسکرین کراس اوور نسبتا جدید تویوتا یعنی C-HR یا هیوندای توسان اصلا قابل مقایسه با هاوال H2 نیست. این صفحه لمسی از اندازه خوبی برخوردار است و بزرگی آن قابل قبول بوده اما در ظاهر و در عمل حس جنس ارزان با کیفیت متوسط را به شما القا می نماید.

با این صفحه نمایش که سیستم مولتی مدیای هاوال H2 نیز می باشد چنانچه تماس تلفنی و یا ارتباط بلوتوث برقرار کنید متوجه تاخیر در آن خواهید شد. یعنی صدای شما با تاخیر و با کیفیت پایین منتقل می شود. کیفیت صدای اسپیکرها که به طور دقیق تر شامل ۲ اسپیکر High Tone و ۴ اسپیکر Low Tone است چندان چنگی به دل نمی زند. همه چیز فراهم است تا تجربه کار با یک سیستم صوتی و تصویری با حداقل کیفیت قابل قبول را داشته باشید. برف پاک کن ها را تست می کنیم. صدای حرکت آن ها زیاد است و با جنس با کیفیت فاصله دارد. از نمای بیرون وقتی به چراغ راهنما نگاه می کنیم، چشمک ها بر روی یک روال منظم نیستند و نامرتب چشمک می زنند و این کمی دلسرد کننده است.

هاوال H2 در بیرون نمای ظاهری خوبی دارد و می توان آن را زیبا نامید. با کمی سخت گیری و یا شاید هم با کمی خوش بینی هاوال H2 شباهت حداقلی به شاسی بلندهایBMW دارد. اگر این سرنخ را بگیرید به این نتیجه خواهید رسید که چندان هم بی ربط نیست. چرا؟ چونکه وقتی اطلاعات ساخت و طراحی Haval H2 را بررسی می کنیم ، به نام آقای Pierre Leclercq بر می خوریم. این فرد مدیر سابق واحد طراحی کمپانی BMW بوده که اکنون رهبری تیم طراحی هاوال H2 را به عهده داشته است. لذا آن چنان نمی توان به ظاهر و طراحی H2 خرده گرفت و واقعا همین طور است و با کراس اوور زیبایی طرف هستیم.

اما ابعاد. هاوال H2 خودروی جمع و جوری است. طول ۴۳۳۵ ، عرض ۱۸۱۴ و ارتفاع ۱۶۹۵ میلی متر می باشد. H2 با اینکه خودروی جمع و جوری به حساب می آید اما نسبت به رقبای خود بزرگ است. برای مثال هیوندای Kona دارای طول ۴۱۶۵ ، هوندا HR-V دارای طول ۴۲۹۴ و مزدا CX-3 دارای طول ۴۲۷۵ میلی متر می باشند. در این محدوده ابعادی تویوتا C-HR است که از هاوال H2 بزرگ تر بوده و ۴۳۶۰ میلی متر طول دارد. به عقب و قسمت صندوق برویم. گنجایش صندوق عقب هاوال H2 معادل ۳۰۰ لیتر است که در برابر رقبای خود حجم کمی به نظر می رسد. البته بهمن موتور در معرفی هاوال H2 عدد ۳۷۰ لیتر را برای ظرفیت این خودرو بیان کرده که جای تامل دارد. تویوتا سی اچ آرکه یکی از کم ظرفیت ترین صندوق عقب های این سگمنت را دارد با حجم ۳۷۷ لیتر نسبت به هاوال جادار تر می باشد. از این رو خانواده ها احتمالا برای قراردادن بارها و اسباب خود به هنگام سفر کمی دچار مشکل شده و با کمبود جا رو به رو شوند. به هر حال H2 کوچک ترین عضو خانواده Haval است و هاوال دو نسخه H6 و H9 هم دارد که بزرگ تر و جادارتر هستند. به همین دلیل خانواده ها حسب اینکه کم جمعیت هستند یا خیر باید به دقت خودروی خود را انتخاب کنند.

هر ۴ درب خودرو در داخل دارای محفظه نگهداری وسایل نظیر بطری آب هستند. دو جای لیوان در جلو و دو جای لیوان نیز در عقب وجود دارد. در داخل کابین خودرو احساس کوچک بودن یا تنگ بودن فضا نخواهید کرد. ارتفاع خودرو مناسب بوده و میزان فاصله کف صندلی با سقف خودرو و صندلی عقب با صندلی جلو  و صندلی جلو با داشبورد به اندازه است. از این رو فضای قرارگیری سر و پاها مناسب می باشند.

به گیربکس و موتور هاوال H2 میرسیم. خیلی روی توانایی آفرود H2 حساب باز نکنید چونکه تنها یک آپشن و یک گزینه روی میز دارید. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک. نسخه دنده دستی برای هاوال H2 وجود ندارد. موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندره توربوشارژ بنزینی هاوال H2 قدرتی در حدود ۱۴۰ اسب بخار با گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر ایجاد می کند. نسخه دیزلی برای هاوال H2 وجود ندارد. سیستم توربوشارژ هاوال H2 متاسفانه کمی دچار کندی یا به نوعی لگ (Turbo lag) است. در دور موتور حدود ۲۵۰۰ مساله ای خاصی نیست اما در دور موتورهای پایین تر اگر پدال گاز را بفشارید آن پاسخ و واکنش مناسب و افزایش گشتاور به لحظه را دریافت نمی کنید و خودرو با تاخیر افزایش سرعت می دهد.

مصرف سوخت هاوال H2 روی کاغذ و آنچه از سوی کمپانی بیان شده چیزی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما متاسفانه در عمل عدد ۱۱٫۲ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر مشاهده می شود. هندلینگ خودرو مناسب بوده اما حس نرمی و لاکچری بودن به شما منتقل نمی شود و در عوض حس خواهید کرد سیستم تعلیق خودروی شما و کمک فنرهای آن مثل خودروهای داخلی چندان عالی نیستند و در حداقل کیفیت به سر می برند. یعنی همان چیزی که در بررسی هاوال H9 به آن اشاره کردیم.

به هر حال با یک خودروی چینی ۹۵ میلیونی رو به رو هستیم و نه یک Crossover ژاپنی یا کره ای ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومانی. هاوال H2 در بخش ایمنی ۵ ستاره ایمنی ANCAP را پشت سر گذاشته است. ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده و عقب نیز دیسکی می باشد. متاسفانه هاوال H2 دارار ترمز اضطراری خودکار AEB نبوده و تنها به ABS ضد قفل و EBD بسنده کرده است. ۲ ایربگ جلو، ۲ ایربگ کناری و ۲ ایربگ پرده ای ( برای همه سرنشینان) برای این خودرو درنظر گرفته شده که از این بابت سطح ایمنی خودرو را کمی بالا برده است.

هاوال H2 خودرویی است با استعداد که تنها چوب چینی بودنش را می خورد. خودرویی زیبا اما نه چندان راحت و نرم. هیوندای، کیا، تویوتا و مزدا کیفیت آپشن ها و قابلیت های خودرو و کیفیت رانندگی را بالا تعیین می کنند و در رده کیفی بالاتری به سر می برند و از این رو است که نباید انتظار هم رده بودن Haval H2 با این خودروها را داشته باشیم. این خودروها تنها در سگمنت از لحاظ ابعاد و ساختار بدنه با هاوال در یک گروه جای می گیرند. نه از لحاظ قیمت ریالی و نه از لحاظ کیفیت و ایمنی سنخیتی با هم ندارند. برای مثال نبود ترمز اتوماتیک اضطراری نقص بزرگ ایمنی هاوال H2 است. کیفیت ساخت داشبورد و تاچ اسکرین نیز مساله دیگری است.

از رقبای داخلی و چینی هاوال H2 نیز می توان به خانواده جک نظیر JAC S3 و JAC S5 اتوماتیک مدل ۹۷ اشاره کرد که به ترتیب حدود ۸۷ و ۱۱۶ میلیون تومان قیمت دارند. خانواده لیفان کرمان موتور نیز دیگر چینی های این سگمنت هستند که برای مثال می توان به لیفان X50 و X60 مدل ۹۷ با قیمت های حدودی ۶۰ الی ۷۶ میلیون تومان اشاره کرد. چری تیگو ۵ مدل ۹۷ هم بسته به مدل آن نیز از ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قیمت دارد. در نهایت MVM مدیران خودرو است که نباید از قلم بیافتد. MVM X33S مدیران خودرو نیز با قیمت حدودی ۸۸ میلیون تومان رقیب دیگر هاوال H2 است.

هاوال H2 به غیر از جک S5 اتوماتیک و چری تیگو ۵ ، گران ترین و جدیدترین نماینده حضور یافته در ایران با رده قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون و کمتر است. با این حساب رقابت داغ و شدید را بین جک S5 ، هاوال H2 و چری تیگو ۵ می بینیم. آیا سرباز تازه وارد بهمن موتور می تواند حضور پر رنگ جک S5 کرمان موتور را کم رنگ کند؟ پاسخ کرمان موتور چه خواهد بود؟ آیا قیمت جک کاهش می یابد؟ مدیران خودرو چطور؟ آیا در قیمت گذاری چری تیگو ۵ تغییری اتفاق میافتد؟ شما به ما بگویید. اما دست آخر باید منتظر ماند و دید.

نظر شما چیه؟ آیا این ماشین ارزش این قیمت را دارد؟

نویسنده مطلب: محمد

یه نفر کیش، همَمون مات ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *