بازاریابی مشترک (کومارکتینگ)
مقدمه
بازاریابی اشتراکی (کومارکتینگ) و همکاری با سایر شرکتها یکی از جدیدترین و محبوبترین روشهای بازاریابی است. شما میتوانید از این طریق نرخ جذب مشتریان و میزان فروش خود را افزایش داده و ضمن برندسازی اصولی، شاهد سودآوری بیشتری نیز باشید. بازاریابی مشترک با همکاری شرکتهای دیگر میتواند شامل تولید محصولات مشترک، به اشتراکگذاری دادههای مشتریان و حتی اجرای کمپینهای تبلیغاتی مشترک باشد. مطالعات انجام شده بر روی بیش از 1000 برند گوناگون در سراسر جهان نشان میدهد که بازاریابی اشتراکی میتواند درآمد یک شرکت را تا بیش از 20% افزایش دهد! کومارکتینگ یکی از جذابیتهای دنیای تجارت است در که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.
بازاریابی اشتراکی چیست؟
یکی از راههای داشتن یک کسب و کار پایدار، بهرهگیری از تکنیک بازاریابی مشترک (کومارکتینگ) است. شما از این طریق میتوانید ضمن استفاده از تجارب مفید سایر شرکتها، سهم خود را از بازار هدف نیز به طور ملموسی افزایش دهید. البته یکی از نکاتی که در این راه باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، تاثیر سفر مشتری (customer journey) بر روند اجرای کمپینهای مشترک است.
تاثیر سفر مشتری (customer journey) بر روی کمپین مشترک
بسیاری از کارشناسان معتقدند که تجربیات شخصی مشتری بر وفاداری او به یک برند تاثیر قابل توجهی داشته و در صورتی که مشتریان در تعامل با برند مورد نظر خود دچار مشکل شوند، احتمالا برای بار دوم از آن استفاده نخواهند کرد.
استراتژی سفر مشتری (customer journey) یک طرح عملیاتی است که برای بهبود تجربهی مشتری از تعامل با برند شما باید با دقت و ظرافت تمام طراحی گردد. این استراتژی، کلیهی مراحل کمپینهای بازاریابی مشترک از آشنایی اولیه با برند گرفته تا فروش محصول به مشتری را دربرمیگیرد.
اما چرا داشتن یک استراتژی مناسب سفر مشتری برای برگزاری یک کمپین کومارکتینگ موفق لازم و ضروری است؟
به اختصار باید گفت زیرا نتایج این سفر، کلید وفاداری مشتری به برند شما خواهد بود!
هر چه یک مشتری تجربیات خوشایندتری از خدمات و محصولات ارائه شده در یک کمپین بازاریابی اشتراکی داشته باشد، طبیعتا درصد موفقیت برند مورد نظر نیز افزایش خواهد یافت.
بر اساس تحقیقات انجام شده، 94 درصد افراد تمایل دارند از برندهایی خرید کنند که مشتریان پیشین آنها بازخوردها و تجربیات مثبتی داشتهاند. 59 درصد از کارشناسان صنعت بازاریابی نیز معتقدند که مشتریان پس از اولین تجربهی نامطلوب در رابطه با یک برند، دیگر تمایلی به استفادهی مجدد از محصولات و خدمات آن ندارند!
لذا تدوین یک استراتژی مناسب در بازاریابیهای مشترک، نه تنها منجر به افزایش وفاداری مشتریان میگردد، بلکه حاشیه سود بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشتریان حاضراند برای تجربهی یک خرید بهتر، هزینهی بیشتری را نیز پرداخت نمایند.
شاخصهای کلیدی کمپین مشترک (KPI)
یکی از راههای ارزیابی میزان موفقیت هر کسب و کار، تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و بررسی مداوم آنهاست. البته ذکر این نکته ضروری است که این شاخصها باید به گونهای تعیین شوند که قابل اندازهگیری باشند.
به عنوان مثال، یکی از KPI هایی که میتوانید برای سنجش میزان موفقیت بازاریابی مشترک خود تعیین کنید، «میزان درآمد متاثر از شریک» شماست. برای این کار میتوانید میزان فعالیتهای مرتبط با فروش و یا افزایش درآمد خود را از زمان شروع شراکت ارزیابی نموده و در سطوح پیشرفتهتر نیز میتوانید میزان تاثیر شریک خود را در تمام مراحل چرخهی کومارکتینگ بررسی کنید.
برخی دیگر از پارامترهایی که میتوان از آنها به عنوان شاخصهای کلیدی سنجش میزان موفقیت یک کمپین مشترک نام برد، عبارتند از: «تعداد فرصتهای تجاری بدست آمده از طریق همکاری با شریک اقتصادی جدید» و «میزان رضایتمندی مشتریان از محصولات و خدمات شرکای اقتصادی». برای سنجش آخرین شاخص ذکر شده میتوانید از فرمهای مخصوص نظرسنجی مشتریان بهره بگیرید.
بررسی دقیق KPIها برای سنجش موفقیت بازاریابیهای اشتراکی بسیار ضروری است. در همین راستا، شما میتوانید KPIهای سفارشی خود را برای دستیابی به اهداف و استراتژیهای بازاریابی مد نظرتان ایجاد نمایید.
نمونههای ایرانی کمپین مشترک
در ایران نیز بسیاری از شرکتها و برندها از روش کومارکتینگ در تبلیغات خود استفاده میکنند. به عنوان مثال:
- کمپین مشترک شرکت زرین پال و تخفیفان:
در این کمپین، این دو شرکت با هدف افزایش فروش محصولات خود به صورت مشترک همکاری کردهاند. به طوری که مشتریان میتوانستند با استفاده از سرویس پرداخت آنلاین زرین پال، محصولات تخفیفان را با تخفیف خاصی خریداری کنند. این تخفیفها میتوانستند شامل تخفیف نقدی، تخفیف درصدی یا هدایایی باشند. علاوه بر این، زمان برگزاری کمپین معمولا برای چند روز محدود بوده و مشتریان میتوانستند در این مدت به تخفیفهای ویژه دسترسی پیدا کنند.
این کمپین برای هر دو شرکت مزایایی داشت؛ به طوری که زرین پال از افزایش حجم تراکنشهای خود و تخفیفان نیز از جذب مشتریان جدید و افزایش فروش محصولات خود بهرهی شایانی بردند. علاوه بر این، طرح بازاریابی اشتراکی میان این دو شرکت برای مشتریان نیز مزایای قابل توجهی داشته است؛ به گونهای که آنها میتوانستند با خرید محصولات تخفیفان از تخفیفهای ویژه استفاده نموده و در عین حال از سرویس پرداخت آنلاین زرین پال نیز بهرهمند شوند.
- کمپین مشترک بانک سپه و شرکت بستنی آریا:
در سال 1397 با همکاری بانک سپه و شرکت بستنی آریا، یک کمپین تبلیغاتی مشترک با عنوان «قدرت خرید شیرین» راهاندازی شد. در این کمپین، تمامی مشتریان بانک سپه که در دورهی معینی حساب بانکی خود را شارژ مینمودند، به صورت رایگان بستنیهای آریا را دریافت میکردند.
این گونه همکاریها باعث شد تا هر دو برند مشارکت کننده در پروژههای کومارکتینگ از مزایای همکاری با یکدیگر به نحو مطلوبی بهرهمند شوند. مهمترین این مزایا عبارت بودند از: افزایش میزان فروش و ارتقای میزان شناخت برندها در بازارهای هدف.
نمونههای خارجی کمپین مشترک
در ادامه نیز به برخی از نمونههای بازاریابی اشتراکی در سطح جهانی اشاره میشود:
- کمپین مشترک برندهای Coca-Cola و McDonald’s:
این کمپین تحت عنوان «Taste the Feeling» در سال ۲۰۱۶ راهاندازی شد. در این طرح بازاریابی مشترک، دو شرکت تلاش کردند تا تجربهی بهتری را برای مخاطبان خود فراهم آورند.
تبلیغات تلویزیونی، نصب بنرها، پوسترها و تبلیغات در شبکههای اجتماعی از جمله اقداماتی بود که توسط این دو شرکت در راستای افزایش اعتبار برندینگ و همچنین میزان فروش آنها انجام شد. این کمپین به عنوان یکی از موفقترین کمپینهای تبلیغاتی دو شرکت به شمار میرود، چرا که با استفاده از همکاری مشترک، توانستند به مخاطبان خود پیام مثبت و قدرتمندی در مورد برند خود منتقل نمایند.
- کمپین مشترک Uber و Spotify:
این طرح بازاریابی مشترک، به عنوان یکی از همکاریهای بسیار موفق دو شرکت در سالهای اخیر مطرح شده است. در این کمپین، کاربران ابتدا از طریق اپلیکیشن Spotify آهنگهای خود را انتخاب نموده و سپس در هنگام سفر با اپلیکیشن Uber، این آهنگها به صورت خودکار پخش میشدند. علاوه بر این، کاربران میتوانستند لیست موزیکهای مورد علاقهی خود را در اپلیکیشن Spotify به عنوان «لیست پخش حین سفر» ذخیره کنند تا در هنگام سفر با اپلیکیشن Uber به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.
این طرح بازاریابی اشتراکی، علیرغم ساده بودن، برای مخاطبین بسیار جذاب بود و باعث رقم خوردن تجربیات شیرین برای آنها و در نتیجه افزایش محبوبیت برندهای مذکور گردید.
شما نیز میتوانید با اجرای انواع طرحهای بازاریابی مشترک، از مزایای آنها بهرهمند گردیده و کسب و کار خود را ارتقا دهید!