پرش لینک ها

بازاریابی مشترک Comarketing

بازاریابی مشترک (کومارکتینگ)

مقدمه

بازاریابی اشتراکی (کومارکتینگ) و همکاری با سایر شرکت‌ها یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی است. شما می‌توانید از این طریق نرخ جذب مشتریان و میزان فروش خود را افزایش داده و ضمن برندسازی اصولی، شاهد سودآوری بیشتری نیز باشید. بازاریابی مشترک با همکاری شرکت­های دیگر می‌تواند شامل تولید محصولات مشترک، به اشتراک­گذاری داده‌های مشتریان و حتی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مشترک باشد. مطالعات انجام شده بر روی بیش از 1000 برند گوناگون در سراسر جهان نشان می‌دهد که بازاریابی اشتراکی می­تواند درآمد یک شرکت را تا بیش از 20% افزایش دهد! کومارکتینگ یکی از جذابیت­های دنیای تجارت است در که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.


 بازاریابی اشتراکی چیست؟

یکی از راه­های داشتن یک کسب و کار پایدار، بهره­گیری از تکنیک بازاریابی مشترک (کومارکتینگ) است. شما از این طریق می­توانید ضمن استفاده از تجارب مفید سایر شرکت­ها، سهم خود را از بازار هدف نیز به طور ملموسی افزایش دهید. البته یکی از نکاتی که در این راه باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، تاثیر سفر مشتری (customer journey) بر روند اجرای کمپین­های مشترک است.


تاثیر سفر مشتری (customer journey) بر روی کمپین مشترک

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تجربیات شخصی مشتری بر وفاداری او به یک برند تاثیر قابل توجهی داشته و در صورتی که مشتریان در تعامل با برند مورد نظر خود دچار مشکل شوند، احتمالا برای بار دوم از آن استفاده نخواهند کرد.

استراتژی سفر مشتری (customer journey) یک طرح عملیاتی است که برای بهبود تجربه­ی مشتری از تعامل با برند شما باید با دقت و ظرافت تمام طراحی گردد. این استراتژی، کلیه­ی مراحل کمپین­های بازاریابی مشترک از آشنایی اولیه با برند گرفته تا فروش محصول به مشتری را دربرمی­گیرد.

اما چرا داشتن یک استراتژی مناسب سفر مشتری برای برگزاری یک کمپین کومارکتینگ موفق لازم و ضروری است؟

به اختصار باید گفت زیرا نتایج این سفر، کلید وفاداری مشتری به برند شما خواهد بود!

هر چه یک مشتری تجربیات خوشایندتری از خدمات و محصولات ارائه شده در یک کمپین بازاریابی اشتراکی داشته باشد، طبیعتا درصد موفقیت برند مورد نظر نیز افزایش خواهد یافت.

بر اساس تحقیقات انجام شده، 94 درصد افراد تمایل دارند از برندهایی خرید کنند که مشتریان پیشین آن­ها بازخوردها و تجربیات مثبتی داشته‌­اند. 59 درصد از کارشناسان صنعت بازاریابی نیز معتقدند که مشتریان پس از اولین تجربه­ی نامطلوب در رابطه با یک برند، دیگر تمایلی به استفاده­ی مجدد از محصولات و خدمات آن ندارند!

لذا تدوین یک استراتژی مناسب در بازاریابی­های مشترک، نه تنها منجر به افزایش وفاداری مشتریان می‌گردد، بلکه حاشیه سود بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشتریان حاضراند برای تجربه­ی یک خرید بهتر، هزینه­ی بیشتری را نیز پرداخت نمایند.


شاخص­های کلیدی کمپین مشترک (KPI)

یکی از راه­های ارزیابی میزان موفقیت هر کسب و کار، تعیین شاخص­های کلیدی عملکرد (KPI) و بررسی مداوم آن­هاست. البته ذکر این نکته ضروری است که این شاخص­ها باید به گونه­ای تعیین شوند که قابل اندازه­گیری باشند.

به عنوان مثال، یکی از KPI هایی که می‌توانید برای سنجش میزان موفقیت بازاریابی مشترک خود تعیین کنید، «میزان درآمد متاثر از شریک» شماست. برای این کار می‌توانید میزان فعالیت‌های مرتبط با فروش و یا افزایش درآمد خود را از زمان شروع شراکت ارزیابی نموده و در سطوح پیشرفته­تر نیز می‌توانید میزان تاثیر شریک خود را در تمام مراحل چرخه­ی کومارکتینگ بررسی کنید.

برخی دیگر از پارامترهایی که می­توان از آن­ها به عنوان شاخص­های کلیدی سنجش میزان موفقیت یک کمپین مشترک نام برد، عبارتند از: «تعداد فرصت­های تجاری بدست آمده از طریق همکاری با شریک اقتصادی جدید» و «میزان رضایتمندی مشتریان از محصولات و خدمات شرکای اقتصادی». برای سنجش آخرین شاخص ذکر شده می­توانید از فرم­های مخصوص نظرسنجی مشتریان بهره بگیرید.

بررسی دقیق KPIها برای سنجش موفقیت بازاریابی­های اشتراکی بسیار ضروری است. در همین راستا، شما می‌توانید KPIهای سفارشی خود را برای دستیابی به اهداف و استراتژی­های بازاریابی مد نظرتان ایجاد نمایید.


نمونه­‌های ایرانی کمپین مشترک

در ایران نیز بسیاری از شرکت‌ها و برندها از روش کومارکتینگ در تبلیغات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال:

  • کمپین مشترک شرکت زرین پال و تخفیفان:

در این کمپین، این دو شرکت با هدف افزایش فروش محصولات خود به صورت مشترک همکاری کرده‌اند. به طوری که مشتریان می‌توانستند با استفاده از سرویس پرداخت آنلاین زرین پال، محصولات تخفیفان را با تخفیف خاصی خریداری کنند. این تخفیف‌ها می‌توانستند شامل تخفیف نقدی، تخفیف درصدی یا هدایایی باشند. علاوه بر این، زمان برگزاری کمپین معمولا برای چند روز محدود بوده و مشتریان می‌توانستند در این مدت به تخفیف‌های ویژه دسترسی پیدا کنند.

این کمپین برای هر دو شرکت مزایایی داشت؛ به طوری که زرین پال از افزایش حجم تراکنش‌های خود و تخفیفان نیز از جذب مشتریان جدید و افزایش فروش محصولات خود بهره­ی شایانی بردند. علاوه بر این، طرح بازاریابی اشتراکی میان این دو شرکت برای مشتریان نیز مزایای قابل توجهی داشته است؛ به گونه­ای که آن‌ها می‌توانستند با خرید محصولات تخفیفان از تخفیف‌های ویژه استفاده نموده و در عین حال از سرویس پرداخت آنلاین زرین پال نیز بهره‌مند شوند.

  • کمپین مشترک بانک سپه و شرکت بستنی آریا:

 در سال 1397 با همکاری بانک سپه و شرکت بستنی آریا، یک کمپین تبلیغاتی مشترک با عنوان «قدرت خرید شیرین» راه‌اندازی شد. در این کمپین، تمامی مشتریان بانک سپه که در دوره­ی معینی حساب بانکی خود را شارژ می­نمودند، به صورت رایگان بستنی‌های آریا را دریافت می­کردند.

این گونه همکاری­ها باعث شد تا هر دو برند مشارکت کننده در پروژه­های کومارکتینگ از مزایای همکاری با یکدیگر به نحو مطلوبی بهره­مند شوند. مهمترین این مزایا عبارت بودند از: افزایش میزان فروش و ارتقای میزان شناخت برندها در بازارهای هدف.


نمونه­‌های خارجی کمپین مشترک

در ادامه نیز به برخی از نمونه­های بازاریابی اشتراکی در سطح جهانی اشاره می­شود:

  • کمپین مشترک برندهای Coca-Cola و McDonald’s:

این کمپین تحت عنوان «Taste the Feeling» در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. در این طرح بازاریابی مشترک، دو شرکت تلاش کردند تا تجربه­ی بهتری را برای مخاطبان خود فراهم آورند.

تبلیغات تلویزیونی، نصب بنرها، پوسترها و تبلیغات در شبکه­های اجتماعی از جمله اقداماتی بود که توسط این دو شرکت در راستای افزایش اعتبار برندینگ و همچنین میزان فروش آن­ها انجام شد. این کمپین به عنوان یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی دو شرکت به شمار می‌رود، چرا که با استفاده از همکاری مشترک، توانستند به مخاطبان خود پیام مثبت و قدرتمندی در مورد برند خود منتقل نمایند.

  • کمپین مشترک Uber و Spotify:

 این طرح بازاریابی مشترک، به عنوان یکی از همکاری‌های بسیار موفق دو شرکت در سال‌های اخیر مطرح شده است. در این کمپین، کاربران ابتدا از طریق اپلیکیشن Spotify آهنگ‌های خود را انتخاب نموده و سپس در هنگام سفر با اپلیکیشن Uber، این آهنگ‌ها به صورت خودکار پخش می­شدند. علاوه بر این، کاربران می­توانستند لیست موزیک­های مورد علاقه­ی خود را در اپلیکیشن Spotify به عنوان «لیست پخش حین سفر» ذخیره کنند تا در هنگام سفر با اپلیکیشن Uber به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

این طرح بازاریابی اشتراکی، علیرغم ساده بودن، برای مخاطبین بسیار جذاب بود و باعث رقم خوردن تجربیات شیرین برای آن­ها و در نتیجه افزایش محبوبیت برندهای مذکور گردید.

شما نیز می­توانید با اجرای انواع طرح­های بازاریابی مشترک، از مزایای آن­ها بهره­مند گردیده و کسب و کار خود را ارتقا دهید!

پیام بگذارید

مشاهده
بکشید