10 مزیت بازاریابی مشارکتی که میتوانند کسب و کار شما را متحول سازند!
بازاریابی مشارکتی (کومارکتینگ) که در اصطلاح به معنای همکاری با سایر برندها است، روشی کارآمد برای افزایش اعتماد مشتریان و رشد تجاری کسب و کار شما محسوب میشود. در بازار فعلی، کانالهای سنتی فروش و بازاریابی دیگر کافی نخواهند بود. امروزه مشتریان به شدت نگران دادههای شخصی، اطلاعات نادرست و محتواهای اغواگرانهی برندها هستند و همین موارد در حقیقت عوامل نابودی رابطهی میان مشتری و برند مورد نظر خواهد بود! استراتژی بازاریابی مشارکتی با بهرهگیری از قدرت جمعی، به افزایش سهم بازار، گسترش دسترسی و مقیاسپذیر بودن کسب و کار شما کمک میکند. همچنین این روش، راه حلی عالی برای افزایش شناخت برند و به دست آوردن اعتماد مشتریان جدید بوده و به خوبی به چالشهایی که تجارتها در حال حاضر با آنها مواجه هستند، پاسخ میدهد.
بازاریابی اشتراکی (کومارکتینگ) چیست؟
این نوع بازاریابی در حقیقت یک همکاری با برندهای مشابه کسب و کار شماست تا بتوانید با به دست آوردن ابزارهای قدرتمندتر، در راستای افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و همچنین دسترسی به بازارهای جدید گام بردارید. کومارکتینگ برای برندهایی که از نظر بودجه محدودیت دارند، به ویژه کسب و کارهای کوچک و استارتاپها، راه حل بسیار ارزشمندی است. در این استراتژی، شما میتوانید با بهرهگیری از منابع تلفیقی و اعتبار برندهای گوناگون، به مخاطبان و بازارهای هدف جدیدی دسترسی پیدا کرده و وفاداری مشتریان را نیز به محصولات و خدمات خود افزایش دهید. این همکاریها میتوانند به صورتهای مختلفی انجام شوند؛ از جمله تولید یک محصول مشترک جدید، همکاری در برگزاری کمپینهای بازاریابی مشترک و یا به اشتراکگذاری تکنولوژیها و تخصصهای موجود در راستای بهبود کیفیت محصولات و خدمات. البته ذکر این نکته ضروری است که برای مثمرثمر بودن این گونه همکاریها، برندهای تجاری مشارکتکننده باید دارای اهداف تجاری همسو بوده وKPI های خود را به درستی تعیین و ارزیابی نمایند.
10 مزیت مهم بازاریابی مشارکتی
همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، کومارکتینگ مزایای گوناگونی را برای برندهای استفادهکننده از این استراتژی فراهم میآورد که در ادامه به مهمترین آنها میپردازیم:
- دسترسی به مخاطبین و بازارهای جدید
استراتژی بازاریابی مشارکتی با ایجاد زمینهی همکاری با سایر برندهای همسو، امکان دسترسی به بازارهای جدید و در نتیجه رشد سرشار درآمد را برای انواع کسب و کارها فراهم میسازد. طی این همکاریها، شرکتها میتوانند با ایجاد کمپینهای بازاریابی منحصر به فرد، ارزش افزودهی محصولات و خدمات خود را بالا برده و ضمن افزایش رضایتمندی مشتریان فعلی، جذابیتهای لازم برای جذب مشتریان جدید را نیز در اختیار داشته باشند. علاوه بر این، کومارکتینگ به کسب و کارها این امکان را میدهد تا از اغلب هزینهها و چالشهای مربوط به طرحهای توسعهی بنیادین نیز اجتناب نموده، به بازارهای جدید قدم گذاشته و به سرعت پیشرفت نمایند.
- مقرون به صرفه بودن
بازاریابی اشتراکی، جایگزینی هوشمندانه و مقرون به صرفه برای تبلیغات سنتی نظیر کمپینهای Pay Per Click و سایر روشهای بازاریابی مشابه میباشد. اگر بودجهی شما محدود است، به کمک این استراتژی میتوانید با همکاری دیگر برندها تا حد قابل قبولی در هزینههای خود صرفهجویی نمایید. مبادلهی کالا و خدمات با سایر برندها، به ویژه برای شرکتهای کوچک با درآمد محدود، امر بسیار ارزشمندی است. با یافتن شریک مناسب، میتوانید برند خود را به جامعهی مخاطبین هدف معرفی نموده و از نتایج آن شگفتزده شوید!
- ارزش قائل شدن برای مشتریان فعلی
قبل از اجرای هرگونه بازاریابی مشارکتی، باید به این نکته توجه کنید که حفظ مشتریان فعلی، از اصول اساسی هر کسب و کاری به شمار میرود. در همین راستا به راحتی میتوانید از منابع، فرصتها و تجاربی که استراتژی کومارکتینگ در اختیار شما قرار میدهد، برای برآورده ساختن انتظارات مشتریان خود بهره برده و با فراهم ساختن زمینهی تجربیات مثبت برای آنها، وفاداریشان به برند خود را تضمین نمایید.
- افزایش اعتبار برند
همکاری شما با برندهای معتبر و شناخته شده در اجرای طرحهای بازاریابی مشارکتی، در حقیقت یکی از سادهترین و قابل اعتمادترین راهها در جهت افزایش اعتبار برند شماست. حسن شهرت و سابقهی این گونه کسب و کارها، عامل مهمی برای جذب مشتریان جدید خواهد بود.
- افزایش سهم از بازار
مشارکت در اجرای طرحهای کومارکتینگ، روشی هوشمندانه برای کسب و کارها در راستای افزایش سهم آنها از بازارهای هدف و در نتیجه رشد و توسعهی آنها است. این استراتژی با ایجاد مزیت رقابتی و افزایش سودآوری، منجر به بالا رفتن بازده سرمایهگذاری (ROI) و سهم کسب و کار مورد نظر از بازار میشود.
- سرعتبخشی در رسیدن به بازارهای هدف
بازاریابیهای اشتراکی دیجیتال میتوانند راهحل مناسبی برای مقابله با چالشهای مربوط به زمان و هزینههای گزاف مورد نیاز اجرای انواع بازاریابیهای آفلاین باشند. کسب و کارها میتوانند با استفاده از انواع پلتفرمهای موجود، به راحتی از موانع گوناگون روشهای سنتی بازاریابی عبور نمایند.
- غلبه بر نقاط ضعف
بازاریابی مشارکتی فرصتی است تا برندها از نقاط قوت یکدیگر در راستای بهبود نقاط ضعف خود بهره برده و به میزان قابل توجهی در هزینههای جاری خود صرفهجویی نمایند. در این گونه طرحها، کسب و کارها مکمل یکدیگر بوده و با پوشش دادن نقاط ضعف موجود، سبب ایجاد تغییرات مثبتی در شناسنامهی برند خود شده و برای مخاطبین جذابتر از قبل جلوه میکنند!
- مسئولیت مشترک در ریسکپذیری
پروژههایی که در زمینهی راهاندازی خطوط تولید محصولات جدید، ورود به بازارهای راکد و یا ایجاد تغییرات اساسی در برخی صنایع اجرا میشوند، علیرغم جذاب بودن، میتوانند تبدیل به موقعیتی ترسناک و همراه با خطرات قابل توجه گردند. با مشارکت در طرحهای کومارکتینگ و همکاری با برندهای معتبر و باسابقه، ریسک مقابله با چالشهای احتمالی نیز تا حد قابل قبولی کاهش خواهد یافت.
- دسترسی به منابع موثر در شتاببخشی به روند رشد برند
همکاری با سایر کسب وکارها در قالب طرحهای بازاریابی مشترک، به خصوص زمانی که شما در حال ورود به بازاری جدید هستید، میتواند راهکاری اقتصادی برای دسترسی به بانک منابع بزرگتر و تسهیل روند رشد تجاری برند شما باشد. همکاری با یک برند معتبر، به طرز شگفتآوری سبب تقویت بیش از پیش اعتبار برند شما و ایجاد دیدگاه مثبت نسبت به آن خواهد شد!
- دسترسی به منابع انسانی غنیتر
اجرای طرحهای بازاریابی اشتراکی زمینهی بهرهمندی همهی برندهای مشارکتکننده از منابع انسانی و ایدههای ناب را فراهم میسازد. شرکتها میتوانند با استفاده از این مزیت بزرگ، راهکارهای خلاقانهی بسیاری را برای توسعه و پیشرفت روزافزون کسب و کار خود یافته و به سادگی از رقیبان پیشی بگیرند!
جان کلام؛ بازاریابی مشارکتی، راهکاری جذاب و موثر برای عقب نماندن از تغییرات گسترده و سریع بازارهای جهانی و رقباست!