معرفی 21 کمپین کومارکتینگ موفق
استراتژی بازاریابی مشارکتی (کومارکتینگ)، راهکاری برد – برد برای همکاری دو برند در راستای رسیدن به موفقیت است. با اجرای این گونه طرحها، شرکتهای مشارکتکننده میتوانند به کمک یکدیگر با سرعت بیشتری در مسیر اعتباربخشی، رشد و سودآوری کسب و کار خود قدم بردارند. در ادامه به برخی از موفقترین بازاریابیهای اشتراکی اجرا شده میان برندهای موفق اشاره میشود؛ هر یک از این موارد میتوانند الهامبخش شما در راه ایجاد تحول در کسب و کارتان باشند!
دلایل اهمیت بازاریابی اشتراکی
- گسترش دامنه ی فعالیت
اجرای طرحهای مربوط به بازاریابی مشارکتی میان دو برند میتواند به هر دو طرف کمک کند تا با ادغام مشتریان، ضمن دسترسی به جامعهی آماری بسیار غنیتر، موقعیت کسب و کار خود را نیز بیش از پیش در میان مخاطبان تقویت نمایند.
- به اشتراکگذاری هزینه ها و منابع
امروزه بدون شک یکی از پرهزینهترین بخشهای هر کسب و کار، بازاریابی و برندسازی است. اما به کمک استراتژی کومارکتینگ شما میتوانید ضمن به اشتراکگذاری هزینههای سرسامآور این بخش، از تجربیات و دانش همکاران خود نیز در راستای راهاندازی موثرتر کمپینهای تبلیغاتی بهرهمند شوید.
- اعتباربخشی به برند و افزایش وفاداری مشتریان
اگر صاحب یک برند تازه تاسیس هستید، همکاری شما با کسب و کارهای باسابقه و معتبر در اجرای پروژههای کومارکتینگ، تاثیر بسیار بسزایی بر اعتبار شما خواهد داشت، سبب ایجاد نگرش مثبت در میان مشتریان گردیده و وفاداری آنها را به برند شما افزایش خواهد داد. سرمایهی ارزشمندی که در ادامهی راه قطعا بیشتر به ارزش آن پی خواهید برد!
- افزایش میزان فروش و کسب درآمد
طبیعی است که با بالا رفتن اعتبار یک برند در میان مشتریان، روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد و همین امر موجب افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات و خدماتی است که در خلال بازاریابیهای مشارکتی عرضه میگردند.
نمونههای موفق کومارکتینگ
- GoPro و Red Bull
کمپین تبلیغاتی مشترک: Stratos
امروزه GoPro و Red Bull در میان مشتریان به عنوان شرکتهای خلاقی شناخته میشوند که هر از چندگاهی دست به اقدامات جسورانهای میزنند! این دو شرکت که تولیدکنندهی انواع دوربینها و نوشیدنیهای انرژیزا هستند، با همکاری یکدیگر، کمپینهای تبلیغاتی مشترکی، خصوصا در زمینههای ورزشی، برگزار میکنند که به شدت مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته و بر اعتبار و جذابیت محصولات آنها نیز افزوده است.
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
در میان پروژههای بازاریابی مشترک این دو شرکت، رویداد Stratos شاید بزرگترین آنها باشد. یکی از دلایل مهم آن، شکستن رکوردهای جهانی توسط ورزشکارانی است که در این کمپین شرکت کردهاند؛ از جمله Felix Baumgartner که توانست با سقوط آزادی به ارتفاع بیش از 24 مایل، ضمن شکستن همزمان سه رکورد جهانی، در تبلیغ این رویداد نیز نقش بسزایی داشته باشد!
- Rachel Comey,، Victor Glemaud، Sandy Liang، Nili Lotan و Target
کمپین تبلیغاتی مشترک: High-End Fashion
کمپانیTarget در یکی از استراتژیهای بازاریابی خود تصمیم گرفت تا با همکاری تعدادی از طراحان مطرح صنعت مد، محصولات انحصاری خود را تولید نماید. درحالی که لباسهای طراحی شده به وسیلهی این طراحان قیتهای چندصد دلاری داشتند، محصولات Target در این کمپین محدود با قیمتهایی در حدود 30 تا 40 دلار به فروش میرسیدند!
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
در این طرح بازاریابی مشترک، دو طرف تصمیم گرفتند با فاصله گرفتن از محصولات لوکس، کاهش چشمگیر قیمتها و بازطراحی محصولات، مشتریان بالقوه جدیدی را به لیست مشتریان وفادار خود بیفزایند و با دید بلندمدت، گام بلندی در مسیر موفقیت بردارند.
- Joybird و Sherwin-Williams
کمپین تبلیغاتی مشترک: Being Boldly Original
این دو برند که در زمینههای تولید مبلمان و رنگآمیزی فعالیت دارند، با مشارکت در یک کمپین مشترک، ضمن بهرهگیری از تجربیات یکدیگر برای پیشرفت در امور تجاری، این فرصت را نیز برای مشتریان فراهم نمودند تا آنها بتوانند به راحتی با استفاده از محصولات تولید شده، طراحی و چیدمان مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
با توجه به نزدیک بودن حوزههای فعالیت این دو کسب و کار، آنها به خوبی توانستند با راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی مشترک، ضمن جذب مشتریان جدید، راه را برای همکاریهای گستردهتر و دستیابی به موفقیتهای پیش رو هموارتر سازند.
- Balenciaga و Crocs
کمپین تبلیغاتی مشترک: Hard Crocs
کمپانیهای Balenciaga و Crocs با اجرای این استراتژی کومارکتینگ، سعی داشتند تا با تولید محصولات جذاب و منحصربهفرد، در صنعت مد و پوشاک به موفقیت دست یابند. مدیران این برندها معتقدند برای رسیدن به موفقیت باید محصولاتی تولید نمود که با کلیه محصولات موجود متفاوت باشد. همین امر نیز باعث شده تا شاهد استفادهی تولیدات آنها توسط اشخاص معروف در مراسمهای خاص باشیم! اتفاقی که خود بهترین تبلیغات است!
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
این کمپین در حقیقت برای آزمایش ایدههای جدید صنعت مد و در معرض نمایش عمومی قرار دادن آنها راهاندازی شد و پس از استقبال مخاطبین، تبدیل به یکی از هیجانانگیزترین بازاریابیهای این حوزه گردید!
- Kanye و Adidas
کمپین تبلیغاتی مشترک: Yeezy
Kanye West طی یک همکاری مشترک با شرکت Adidas، اقدام به ترکیب برند شخصی خود با تولیدات این کمپانی و تولید محصولات جدید نمود. این کمپین مشترک در ابتدا موفق ظاهر شد؛ اما پس از مدتی با ضرر مالی بسیار بالا به کار خود پایان داد. البته در اواسط سال جاری میلادی برای با دیگر شروع به کار کرده و دو طرف امیدوارند با برطرف نمودن نواقص قبلی، همکاری موفقیتآمیزی داشته باشند.
- BMW و Louis Vuitton
کمپین تبلیغاتی مشترک: The Art of Travel
برندهای لوکس BMW و Louis Vuitton طی یک استراتژی بازاریابی مشترک اقدام به تولید خودروی اسپورت i8 و یک مجموعهی چهار تکهی کیف و چمدان نمودند. به طوری که محصولات Louis Vuitton با دقت و ظرافت در صندوق خودروی BMW جای گرفته و ظاهری شیک و باکیفیت را ارائه مینمودند. با وجود هزینهی ۲۰۰۰۰ دلاری این مجموعه کیف، برای مشتریان هدف که خودروی BMW i8 را با هزینهی تقریبی ۱۳۵۷۰۰ دلاری خریداری میکنند، بسیار مناسب به نظر میرسد.
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
از آنجایی که هر دو برند به دنبال تولید محصولات لوکس بوده و بازار هدف آنها بسیار ویژه است، همکاری آنها در این کمپین علیرغم هزینهبر بودن، منجر به تولید چنان محصولات باکیفیتی شد که نظر مشتریان را کاملا به خود جلب نمود!
- Starbucks و Spotify
کمپین تبلیغاتی مشترک: First-of-Its-Kind Music Ecosystem
این دو برند در پروژهی کومارکتینگ خود از یک ایدهی بسیار ساده و در عین حال جذاب بهره بردند! ترکیب قهوه و موسیقی! Starbucks به عنوان غول صنعت قهوهی جهان، برای دلنشینتر ساختن فضای فروشگاههای خود از موسیقیهای پلتفرم معروف Spotify کمک گرفت. طی این همکاری مشترک، دو طرف از اعتبار جهانی شریک خود برای تبلیغات بیشتر و جلب رضایت مخاطبین استفاده کردند. یک بازی دو سر برد!
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
طی این کمپین مشترک، دو طرف به جامعهی مخاطبین یکدیگر دسترسی پیدا کردند. به طوری که کارکنان Starbucks با دسترسی به بخش Spotify premium، میتوانستند موسیقیهای هنرمندان همکار کمپانی Spotify را برای مشتریان خود پخش نمایند. ارتباط دوطرفهای که با ایجاد یک اکوسیستم موسیقیایی، بدون هیچ گونه خطری تنها به رشد هر دو برند کمک کرد!
- Apple و MasterCard
کمپین تبلیغاتی مشترک: Apple Pay
شرکت Apple در این کمپین مشترک که با همکاری برند MasterCard اجرا شد، اقدام به انتشار برنامهای کرد که مخاطبین میتوانستند با استفاده از آن، بدون نیاز به کارت فیزیکی، اطلاعات کارتهای اعتباری خود را روی تلفنهای هوشمندشان ذخیره نمایند. اتفاقی که هم محدودیتهای محصولات Apple را به شدت کاهش میداد و هم سبب مطرح شدن دوبارهی نام برند MasterCard در سطح بینالمللی میشد!
راز موفقیت این کمپین تبلیغاتی:
در راستای پیشتازی از رقبا، MasterCard به عنوان اولین شرکت در حوزهی فعالیت خود، امکان ذخیرهسازی کارتهای اعتباری در Apple Pay را برای کاربران خود فراهم نمود. این همکاری با انتشار اپل کارت ادامه یافت و برای هر دو طرف بسیار مفید بود. راز موفقیت MasterCard به عنوان یکی از بزرگترین توسعهدهندگان فناوریهای نوین در این کمپین، یکپارچهسازی فناوریهای خود با نرمافزارهای مورد استفاده در کمپانی Apple بود! اتفاقی که به اعتبار هر دو برند افزود!